محققان هشدار می دهند که شبکاری در دراز مدت می تواند به بدن صدمه بزند. شبکاری قبلا به خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع ۲، حملات قلبی و سرطان ارتباط داده شده بود. دانشمندان در مرکز تحقیقات خواب می گویند که اختلال ناشی از شبکاری را در عمیق ترین سطوح ملکولی یافته اند. کارشناسان گفتند که ابعاد، سرعت و شدت خسارات ناشی از بیداری کشیدن در شب آنها را غافلگیر کرده است.
♦این مطالعه که نتایج آن در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم چاپ شده ۲۲ نفر را هنگامی که بدنشان از الگوی عادی به الگوی کار در شب تغییر کرد دنبال کردند. ” تاثیر خواب در زمان غلط بر الگوی رفتاری ژن ها را بررسی شد و آنچه یافت شد این بود که وقتی شب ها می خوابید، یعنی در ساعات عادی، ضرباهنگ زیبایی در رفتار ژن ها می بینیم، به طوری که حدود شش درصد ژن های ما این ضرباهنگ را نشان می دهند و بعد شرکت کنندگان را در یک چارچوب ۲۸ ساعته قرار دادند ،به طوری که هر روز چهار ساعت دیرتر بخوابند تا اینکه وسط شب به خواب بروند. بعد که رفتار ژن ها را بررسی کردند متوجه شدند که اکنون فقط حدود یک درصد ژن ها از خود ضرباهنگ نشان می دهند. یعنی میزان ضرباهنگ در ژن ها شش بار کمتر شد.”
♦به طور عادی ژن های ما در طول روز فعالند و ممکن است برای مسائلی مثل سیستم ایمنی بدن خیلی مهم باشند. ژن های دیگری هستند که در طول شب فعالند که خیلی از آنها در تنظیم سایر ژن ها و کمک به تولید پروتئین نقش دارند و اختلال ناشی از شبکاری به نظر باعث هرج و مرج در وظایفی که ژن ها در روز و شب دارند می شوند، وظایفی که به دقت جدا شده، و همین باعث مشکلات سلامتی میشود.
♦مطالعات قبلی نشان داده بود که شبکاری در صورتی که با کم خوابی همراه شود می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی را افزایش دهد و همینطور خطر حمله قلبی در کسانی که شبکاری می کنند بالاتر است.
⚠براساس این مطالعه شدت تاثیر شبکاری احتمالا بیشتر از آنچیزی که قبلا تصور می شد.

.#غذا #دارو #طب #فواید #خواص #عسل #سوپر #مارکت #خوراک #فود #رستوران # درمان #رژیم #ورزش #سلامتی#فروشگاه #فروش #موادغذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X